Nr. 3-4/2018-3

Construcția identitară, ca element/proces/sarcină esențială a adolescenței, este analizată în zilele noastre inclusiv ca practică de autoprezentare pe site-urile de socializare de pe internet, acolo unde rețeaua de prieteni joacă un rol important prin validarea și recunoașterea reciprocă pe care le oferă. Deși, la nivel declarativ această prezentare de sine în rețeaua de prieteni de pe site-urile online de socializare este o alegere liberă și neconstrânsă, de fapt ea este afectată de normele și practicile grupului, ca și de posibilitățile tehnice ale respectivului mediu de comunicare. În această lucrare descriem multiplele negocieri și constrângeri cărora adolescenții le fac față atunci când își construiesc imaginea de sine pe o rețea de socializare și cum evoluează aceste practici în diferite stadii ale dezvoltării lor. Analiza se bazează pe datele calitative culese în 8 focus-grupuri (n=34) cu adolescenți de 13–18 ani și datele cantitative culese în cadrul proiectului Prieteni 2.0 (n=1102 chestionare autoadministrate). Rezultatele arată o relație complexă între practicile de autoprezentare și cele de validare reciprocă a adolescenților în media socială, nevoia de validare jucând un rol semnificativ în practicile lor de creare și menținere/cultivare a imaginii de sine online. Mai mult, impunerea reciprocă de norme privitoare la ce este și ce nu este potrivit/adecvat, precum și supravegherea reciprocă creează câmpul în care funcționează mecanismele validării.

Cuvinte-cheie: autoprezentarea online, validarea din partea prietenilor, autodezvăluirea online, adolescenți, media socială.

Intreg articolul