Nr.1-2/2018-1

Deși de cele mai multe ori cyberbullying-ul are loc în afara școlii, acesta afectează starea de bine a elevilor, având o influență negativă asupra climatului școlar. Cu toate acestea, implicarea profesorilor în prevenirea acestui fenomen variază, unora lipsindu-le cunoștințele necesare abordării subiectului, în timp ce alții consideră că nu este responsabilitatea lor. Acest studiu prezintă experiența și percepția copiilor cu privire la implicarea școlii și a profesorilor în conștientizarea problemelor de siguranță pe internet și în prevenirea cyberbullying-ului. Studiul se bazează pe datele calitative ale proiectului EU Kids Online, date culese în 2013 în nouă state europene. În cadrul proiectului, au fost intervievați copii cu vârste între 9‒16 ani. Rezultatele arată că de cele mai multe ori școlile abordează preventiv fenomenul de abuz sexual, învățându-i pe copii despre folosirea setărilor de confidențialitate. Cu toate acestea, copiii ezită în a cere sprijinul profesorilor în aceste probleme, dat fiind că nu au încredere în capacitatea acestora de a îi sprijini. Situația diferă de la țară la țară, în anumite țări comunicarea copii – profesori având loc cu ușurință atunci când apare o situație de cyberbullying. Au fost de asemenea raportate comportamente ale profesorilor în spațiu online pe care copiii le consideră lipsite de etică, cum ar fi spionatul vieții private a elevilor. Ca o concluzie, am spune că pentru abordarea eficientă și corectă a fenomenului de cyberbullying în școală, profesorii au nevoie de pregătire de specialitate în domeniu digital. De asemenea, o dezbatere publică despre rolul profesorilor și al școlii în prevenirea cyberbullying-ului este necesară. În măsura în care rezultatele au arătat diferențe mari de la o țară la alta în ceea ce privește implicarea școlii dar și în dorința copiilor de a apela la sprijinul școlii și al profesorilor, o viitoare cercetare comparativă între țări este necesară.

Cuvinte-cheie: cyberbullying, mediere, prevenție, internet, EU Kids Online.

Intreg articolul