Nr.3-4/2016-4

Studiul analizează reprezentarea mediatică a diasporei în contextul alegerilor prezidenţiale din 2014 în România. Pornind de la situaţia specifică a votului, cum se reconfigurează reprezentările despre diaspora şi cum este construită problema publică a migraţiei intra-UE? Pe baza unei analize critice a discursului media, studiul abordează reprezentarea mediatică a diasporei din perspectiva unor strategii discursive specifice pentru construcţia identitară în contexte de acţiune la distanţă: strategii de proximitate-distanţă faţă de diaspora şi de instituire a unor forme de angajament. Corpus-ul include predominant talk-show-uri politice de la două posturi de televiziune profilate pe ştiri şi comentarii politice, dar care diferă în ceea ce priveşte practicile de mediatizare a sferei politice. Studiul relevă faptul că se menţin unele reprezentări despre migranţi naturalizate în timp în sfera politico-mediatică, însă în context electoral, aceste reprezentări sunt construite diferit mai ales în ceea ce priveşte agentivitatea actorilor sociali.

Cuvinte-cheie: migraţie, diaspora, spaţiul public, discurs, reprezentări mediatice, public activ.

Intreg articolul