Nr. 3-4/2020-4

REZUMAT

În condițiile pandemiei COVID-19, articolul de față evidențiază potențialele consecințe ce apar în special pentru copii, ca urmare a mutării școlii în mediul online și a restricționării interacțiunilor sociale. Pe baza rezultatelor cercetărilor realizate, se constată potențiale efecte negative grave, pe termen lung riscurile fiind afectarea stării de bine și a dezvoltării fizice, psihice, cognitive și socio-emoționale a copiilor. Principalele riscuri vizează: 1. acces la conținut online neadecvat, cyberbullying, dependență, probleme de securitate a datelor personale; 2. izolarea socială și utilizarea excesivă a tehnologiei, corelate cu lipsa de activitate fizică și interacțiune socială, care pot duce la sedentarism, boli de vedere, musculatură, oase, cardiovasculare, probleme cu somnul, alimentație nesănătoasă, obezitate, diabet, anxietate, depresie, risc de suicid și abilități sociale scăzute. Toate acestea trebuie suplimentar cercetate pornind de la redefinirea conceptului de tehnostres, utilizat pentru a reuni efectele nedorite ce apar în cazul adulților care utilizează de o manieră excesivă în scop profesional tehnologia digitală.

Printr-o cercetare comparativă realizată cu părinții elevilor din două școli gimnaziale din România, se arată faptul că părinții sunt în continuare confuzi, iar statusul socio-economic și educațional al familiei, deși influențează conștientizarea riscurilor legate de conținutul online accesat de copii, nu corelează și cu riscurile generate de izolarea socială și utilizarea prelungită a tehnologiei digitale de către copii.

Cuvinte-cheie: pandemia Covid-19, școala online, sănătate fizică și psihică a copiilor, tehnostres.

Intreg articolul